Tuesday, August 31, 2010

terbakar kampung, boleh jerit-jerit panggil bomba. terbakar hati, boleh try jerit-jerit panggil pramugara MAS (Air Asia pn boleh).


petang tu, client aku merupakan seorang budak lelaki melayu berumur 5 tahun. Qalif nama nya. bukan. itu bukan nama sebenar. itu nama mengikut darah muda O+ aku. aku suka gila nama Qalif. jgn nk tanya kenapa. sbb aku mmg tade jwpn utk soalan tu. lgpn, mana boleh bitaw nama betul client. confidentiality org puteh ckp.

session petang tu tujuannya utk administer IQ assessment. setelah 30 minit berlalu, Qalif mula asyik memberikan jawapan "ha yg ini paling tak tahu". tu tanda nya dah bosan lah tu. test IQ assessment neh mmg boleh tahan bosan. "kita penat lah. kita nak main tu" kata si Qalif sambil tgn dia menunjuk ke arah bakul kecil berisi lego.

"oke. jom kita main tu dulu eyh. satgi kita sambung balik oke?" tanya aku kpd si Qalif. pergh. hebat berpolitik gk kau ni huda. tetbe rasa kagum dgn kepintaran diri sendiri. haha. lepas berfikir beberapa saat, Qalif mengangguk tanda setuju. deal. kami pn main lego sama-sama. dia kata dia nak buat pistol. aku kata aku nak buat burung.

"Qalif, cantik tak burung neh?" aku tunjuk kt dia burung yg aku buat. "cantik! tp, tu burung apa?" ah sudah. dia tanya aku nama burung plak. aku dah ar fail bab-bab neh. maklum lah, kalau buka siaran animal planet pn paling kuat boleh tahan 2 minit ja. tu pn sbb kebetulan abg ngah aku tgh lalu. kena berlakon ilmiah sket. lepas dia dah bla, aku tuka ar siaran lain. tak remaja betul tgk animal planet. ingat aku ni pegawai perhilitan ka? tgk chuffle duniaku baru stylo. 

"err. Qalif nak burung apa?" aiceh. taktik biasa. mcm kau tak pernah buat. kalau kau tareti nak jawab soalan, kau kasi ja jwpn berbentuk soalan balik. habis cerita. ni professor kt universiti pn slalu pakai taktik ni apa. bila student tanya soalan, dia tataw nak jawab apa, dia kasi soalan balik kt si student tu. biasa ar tu. politik lebih. padahal segan nak ngaku tak tahu. keh keh keh. "em burung merpati" Qalif jawab sambil mata dia membulat sedikit. aih. comel habes budak neh. mujur umur kau baru 5 thn. kalau 25, mmg aku dah ajak kahwin dah. kah kah kah. "ha. oke. ni burung merpati" jawab aku yakin.

"burung merpati kita boleh makan kan?" kata Qalif. kali ni mata aku plak sedikit membulat. "ye ka? mana Qalif taw? Qalif pernah makan ke?" sumpah aku tak pernah tahu burung merpati boleh dimakan. takpa. korang boleh kutuk ckp general knowledge aku teruk la parah la apa bagai semua. aku tak kesah. sebab aku mmg berpegang pada pepatah "biar miskin general knowledge, asal kaya ilmu akhirat". dgn muka selamba, Qalif pn jawab "tak pernah. mummy yg cakap".

"owhh. mummy cakap. em, burung merpati sedap ke Qalif?" tanya aku lg. biasa. org penuh sifat ingin tahu mmg selalu banyak bertanya tanpa perasaan segan silu. ni salah satu ciri insan cemerlang bak kata Dr Fadhilah Kam To Me. sambil tunggu jwpn Qalif, aku senyum ala-ala cheryl cole. tiba-tiba si Qalif tarik muka aneh gila. kening dia dikerutkan. aku dah panik. apsal plak neh? aku tanya soalan yg menyentuh sensitiviti perkauman ke?

dgn masih mengekalkan kening berkerut, Qalif bersuara tegas "kan kita dah cakap kita tak pernah makan td?" tetbe kepala aku terasa bergoyang. dada rasa senak sket. "oke dah Qalif. kemas semua. kita nak sambung balik dah neh" laju ja aku suruh dia kemas. malu punya pasal. cis betul. mcm mana aku boleh tak perasan yg dia dah ckp dia tak pernah mkn burung tu. marah betul aku dimalukan sebegitu rupa. seharian tu tgn rasa ringan ja nak hentak sesiapa yg lalu sebelah aku. mujur mmg tade siapa pn yg lalu kt sebelah aku hari tu.

oleh kerana perasaan tak puas hati dimalukan oleh budak berumur 5 thn masih berbekas di hati, mlm tu juga, sejurus selepas solat terawih __ rakaat (ehem. mcm biasa. takut pahala tidak dikira sbg pahala nnt), aku terus kira IQ si Qalif. lepas dah tekan-tekan kalkulator kt henset, ternyata IQ dia 119 (klasifikasi high average). artinya, bukan IQ aku yg rendah. tp IQ dia yg terlebih tinggi. patut la. aku dah agak dari awal dah. tak mungkin lah budak ber IQ rendah boleh malukan aku dgn begitu tenang. tak logik langsung. kan?

p/s: aku tgh praktikal skang. tu psl mcm konon sedikit bz. korang tak payah nak tunggu sgt la entri drpd aku. takut kecewa ja nnt. eh?

.end of entry.

16 comments:

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

praktikal kat mana?

Razman said...

119 tu normal je. ni mesti kau yang iq rendah.

Azuan said...

otak qalif tak seketat otak ko kot..hohoo

fd said...

berpeluh aku tunggu entri kau.
oh ya. qalif tu laki ke perempuan?

siggplus said...

patut la IQ dia lagi tinggi dari kau.

budak kecik pun kau kata client. siap nak buat confidentiality lagi.

Faizal Rosly said...

anda praktikal di mana? Idwal Systems atau di Warta?

e-liex said...

"ni professor kt universiti pn slalu pakai taktik ni apa. bila student tanya soalan, dia tataw nak jawab apa, dia kasi soalan balik kt si student tu"

agree! paling famous "What do you think?"

btw, ko amek course pe ek?

Nurul Huda Rahim said...

gadis,
kenapa? nak dtg buat IQ test ka? :p

razman,
aku agak, eh salah. bkn agak. aku yakin kalau kau buat test IQ neh, kau dpt 70 ja. cuba kau google 70 tu klasifikasi nya apa. kah kah kah.

azuan,
haha. otak aku ketat pn IQ aku tinggi apa. wakakaka.

fadh,
tunggu entri aku pn bleh berpeluh. tinggi metabolisma kau neh fadh oii. haha. qalif harus lah lelaki weh. kan aku ada hati nak kawen dgn dia? mujur dia budak lg. wakaka.

sigg,
we are in a professional line u noe. ewah. ewa bule, ewa bule. ewa bule, teraju tiga.

ijaicool,
giant sudeh :p

e-liex,
haha. tahu takpa. lg satu, "what do u noe about that?" ceh. sudah la. sbb tak tahu la org tanya dia. huu. psikologi ja. tak mcm kau. pintar. hehe.

rose... (~_^) said...

IQ aku plak weyh.. try test.. huhuuh

fd said...

oh. maaf. aku tak nampak lak ayat yang itu.

Nurul Huda Rahim said...

ruski,
ibu mengandung tak boleh. eh? apa kaitan entah. haha.

fadh,
maaf ja? donut wey! keh keh keh.

fd said...

kau ni. obses dengan donut kan. bahaya betul.

Nurul Huda Rahim said...

donut kan sedap! haha. bahaya apa? sugar rush? tak habes-habes! haha.

Aidi-Safuan said...

pergh. kena buli ngan budak 5 tahun. boleh masukkan kat resume kerja tuh nanti. :P

Nurul Huda Rahim said...

eh mcm pernah buat ja? kasi cdgn berdasarkan pengalaman neh kan? hahaha.

Aidi-Safuan said...

yerla. pengalaman aku interview orang baru nak kerja dulu. aku kan bos yang rajin interview orang. :)

Related Posts with Thumbnails